مسئله وحدت و منشور شیعه بودن از منظر امام حسن عسگری (ع)

%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%db%8c%d8%af%d8%b1-%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa-%d8%b4%db%8c%d8%b9%d9%87-%d8%b3%d9%86%db%8c-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%b1

حضرت امام حسن عسگری فرمودند:در محله مخالفین ما نماز بخوانید و در تشییع جنازه آنها حاضر شوید، اگر یکی از شما این خصائل را داشته باشد، مردم می‌گویند این شیعه است و این مرا خوشحال می‌کند.

چشم برخوار – حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا محمدی*/ در این نوشتار بر آنیم تا با استناد به منشور صادره از امام حسن عسگری (ع) برخی از الزامات شیعه بودن و جامعه شیعی را تبیین و تقدیم محضر خوانندگان کنیم تا با پایبندی و عمل به این الزامات در زندگی روزمره مان بتوانیم مدال افتخار شیعه بودن را در قیامت هم همراه خود داشته باشیم.

«و قال علیه السلام لشیعته: اوصیکم بتقوی الله و الورع فی دینکم و الاجتهاد لله و صدق الحدیث و اداء الامانه الی من ائتمنکم من بر او فاجر و طول السجود و حسن الجوار فبهذا جاء محمد صلی الله علیه و آله صلوا فی عشایرهم و اشهدوا جنائزهم و عودوا مرضاهم و ادو حقوقهم فان الرجل منکم اذ ورع فی دینه و صدق فی حدیثه وادی الامانته و حسن خلقه مع الناس قیل هذا شیعی فیسرنی ذالک اتقو الله و کونوا زینا و لا تکونوا شینا جر و الینا کل موده و ادفعوا عنا کل قبیح فانه ما قیل فینا من حسن فنحن اهله و ما قیل فینا من سوء فما نحن کذالک، لنا حق فی کتاب الله و قرابه من رسول الله و تطهیر من الله لا یدعیه احد غیرنا الا کذاب، اکثروا ذکر الله و ذکر الموت و تلاوه القرآن و الصلوه علی النبی صلی الله علیه و آله فان الصلوه علی رسول الله عشر حسنات، احفظوا ما وصیکم به و استودعکم الله و اقراء علیکم السلام» (منبع: کتاب: اهل بیت در قرآن و حدیث، ج ۱، ص ۴۹۰).

شما را به تقوای الهی و ورع در دین وصیت می‌کنم و کوشش برای خدا و راستگویی و ادای امانت به هرکسی که تو را امین خود قرار داد، چه آدم بدی باشد و چه خوب. اهل سجده طولانی باشید، خوش مشرب و خوش معاشرت باشید و این دستورات را پیامبر(ص) آورده: در محله مخالفین ما نماز بخوانید و در تشییع جنازه آنها حاضر شوید و از بیمارانشان عیادت کنید و حقوق آنها را بپردازید، اگر یکی از شما این خصائل را داشته باشد، مردم می‌گویند این شیعه است و این مرا خوشحال می‌کند. پس تقوا پیشه کنید و مایه زینت ما شوید و موجب ننگ و عار ما نشوید، مردم را به ما متمایل کنید.

امام حسن عسگری علیه السلام در این روایت مکتوب شیعیان خود را در چند بخش به الزاماتی توصیه می فرمایند که بخش اول شامل اخلاقیات فردی مانند رعایت تقوا، ورع در دین، ادای امانت، راستگویی، معنویت گرایی (سجده طولانی)، خوب همسایه داری کردن، بخش دوم نحوه تعامل با اهل سنت، شرکت در نمازهای آن ها، شرکت در تشییع جنازه آن ها، عیادت از مریضانشان، ادای حقوقشان است. بخش سوم مربوط است به شیعه ای که امام از او راضی است و از او خوشحال می شود، کسی که ورع در دین داشته باشد، راستگو باشد، ادای امانت کند و با مردم (اهل سنت) خوش اخلاق باشد و زمانی که گفته می شود «هذا شیعیٌ»، امام علیه السلام خوشحال می شود و بخش چهارم یعنی این که شیعیان مایه آبروی امامشان و مدافع امامشان باشند. «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً » زینت ما باشید نه باعث ننگ و زشتی «کونوا زینا و لا تکونوا شینا جر و الینا کل موده و ادفعوا عنا کل قبیح..» هرگونه دوستی را برای ما جلب کنید و هرگونه زشتی را از ما دفع کنید.

حضرت امام حسن عسگری فرمودند: با سه ویژگی از ما دفاع کنید: حقی که ما در قرآن داریم، قرابتی که با رسول الله داریم و طهارتی که از خدا داریم. بخش پنجم: توجه دادن شیعیان به خدا و آخرت و قرآن و اهل بیت علیهم السلام است؛ «اکثروا ذکرالله و ذکر الموت و تلاوه القرآن. الصلوه علی النبی (ص). در پایان حضرت می فرماید: «احفظوا ما وصیتکم به» آنچه را به شما سفارش کردم پاس دارید و «و استودعکم الله و أقرء علیکم السلام».

در روز نهم ربیع برخی با اعمال و رفتارشان کاری می‌کنند که شیعیان هند، پاکستان، افغانستان،کشمیر و سیستان و بلوچستان ما هزینه یک رفتار ناشایست و بی تدبیرانه را با خون خود می د‌هند.

وحدت ما به معنای تقریب مذاهب است نه مجذوب شدن یا عقاید آن را پذیرفتن. باید بپذیریم که دشمن مشترکی داریم که می‌خواهد با اختلاف افکنی بین شیعه و سنی، ما را به جان همدیگر بیاندازد و ما را از مصالح عالی ترمان غافل کند.

%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa-%d8%b3%d9%86%db%8c-%d9%88-%d8%b4%db%8c%d8%b9%d9%87

باید بپذیریم همه آنهایی که در میان شیعیان طبل اختلافات را بلندتر می‌نوازند، همه نادان نیستند، یک عده مأموریت دارند تا چهره شیعه را خشن نشان دهند و با اختلاف افکنی بین شیعه و سنی از آب گل آلود ماهی بگیرند.

برای تقویت وحدت شیعه و سنی، همان گونه که شناخت عوامل و زمینه‌های تقویت این وحدت ضرورت دارد، شناخت عوامل و زمینه‌های اختلاف نیز ضروری است، بر این اساس برای ایجاد وحدت اسلامی، باید عوامل اختلاف همانند تنگ نظریها ،احساسات آنی، تحریک پذیری، تعصبات قومی و پیروی از هواهای نفسانی، شناسایی و با آنها مبارزه گردد تا زمینه فرصت طلبی دشمنان خارجی نیز که نقش بنیادی در ایجاد اختلاف داشته و دارند از بین رفته و در عین وحدت و یکپارچگی به تنوع در جامعه به عنوان فرصتی گرانبها نگریسته شود.

همچنین لازم است همه احاد جامعه به منطق هم احترام گذاشته و عواطف و احساسات یکدیگر را در راستای خواست دشمن مشترک مسلمانان بیهوده مجروح نسازند که در این راستا رسانه، نخبگان و دلسوزان و ریش سفیدان نقش مهمی در فرهنگسازی دارند.

در پایان بار دیگر به فراز سفارش امام حسن اشاره می کنم که حضرت فرمودند: در محله مخالفین ما نماز بخوانید و در تشییع جنازه آنها حاضر شوید و از بیمارانشان عیادت کنید و حقوق آنها را بپردازید، اگر یکی از شما این خصائل را داشته باشد، مردم می‌گویند این شیعه است و این مرا خوشحال می‌کند.

97275_139

*کارشناسی مسائل دینی و سیاسی

انتهای پیام/


دیدگاه برای “مسئله وحدت و منشور شیعه بودن از منظر امام حسن عسگری (ع)
  1. با سلام متاسفانه در این سال های اخیر تعدادی آگاهانه یا ناآگاهانه به اختلاف شیعه و سنی دامن می زنند مداحان در بسیاری از مجالس عزاداری صراحتا به عقاید اهل سنت بد و بیراه می گویند و به صحابه و یاران پیامبر دشنام می دهند شیعه و اقعی کسی است که حتی به دشمن خود هم دشنام ندهد چه رسد به هم کیش خود. خوب است کمی هم در قرآن تدبر و تفکر کنیم انوقت است که خیلی از دشمنی ها از میان خواهد رفت . باتشکر از چشم برخوار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.