سکوت ائمه جمعه و سایر مسئولان شهرستان پس از گذشت یک هفته از برگزاری همایش سوارکاری در شهر دولت آباد، ما را بر آن داشت هر چند مختصر به نقد و بررسی این همایش بپردازیم.

به گزارش چشم برخوار؛ سکوت ائمه جمعه و سایر مسئولان شهرستان پس از گذشت یک هفته از برگزاری همایش سوارکاری در شهر دولت آباد، ما را بر آن داشت هر چند مختصر به نقد و بررسی این همایش بپردازیم.

دوچرخه سواری و سوارکاری بانوان چند وقتی است که به شدت از طرف برخی روشنفکران سیاسی و اجتماعی زن در سطح کشور مطرح می شود که با حمایت، تشویق و تبلیغات سعی می کنند زنان ایرانی را به دوچرخه سواری و سوارکاری سوق دهند و مدعی هستند که این یک ورزش است و نباید حقوق زنان پایمال شود؟! و  از این امر مهم که تناسب وزنی به آنها می دهد، نهی شوند؟ و مسائل دیگری که این روزها از گوشه و کنار کشور می شنویم.
گویا در سایه غفلت و بی توجهی مسئولان فرهنگی و انتظامی، برخی زنان و دخترانی که فقط در محیط های مخصوص بانوان مشغول دوچرخه سواری یا اسب سواری بوده اند؛ جرات پیدا کرده و به سطح شهر و پارک ها آمده یا در مسابقات ورزشی و همایش های سوارکاری با حضور مردان شرکت کنند و با اوضاع بسیار اسف بار و با تشویق زنان به ظاهر روشنفکر مشغول دوچرخه سواری و اسب سواری شوند و فرهنگ اسلامی و ایرانی بانوان پاکدامن و عفیف شهرمان را زیر چرخ ها و سم اسب هایشان له کنند.
بر اساس گزارش ها و مشاهدات از شهر دولت آباد؛ برخی زنان و دختران به صورت آزادانه بر خلاف فرامین اسلام، عرف و قوانین جامعه در خیابان های اصلی هم دوچرخه سواری می کنند و به تازگی در اقدامی جدید و در همایش اسب سواری که در جوار امامزاده محمود بن موسی بن جعفر علیه السلام و مقابل قبور مطهر شهدا برگزار شد، از یک سوارکار زن شاهین شهری دعوت شد تا در جمع مردان، اقدام به اسب سواری و اجرای حرکات نمایشی کند.

پخش موسیقی های تند و نامناسب در این مراسم، موجبات ناراحتی خانواده های شهدا و اعضای هیئت امناء امامزاده محمود علیه السلام را به همراه داشت؛ که متأسفانه علی رغم تذکر آن ها، توجهی به این موضوع نشده است.

دانلود فیلم از چشم برخوار

حال ممکن است بپرسید که آیا دوچرخه سواری دختران ایراد و اشکالی دارد که به طرح چینین مسأله ای می پردازید؟ اصلا آیا در اسلام و فرهنگ غنیّ اهل بیت (علیهم السلام) به این امر توجهی شده است؟ آیا دوچرخه سواری دختران تأثیر منفی در رشد شخصیتی و روانی آنان می گذارد؟

پاسخ به این پرسش ها نیازمند فهم نگاه اسلام به جایگاه زن، نقش تربیتی زن در خانواده و جامعه، مسأله عفت و حیای زن، پوشش زن، تفاوت هایی که در تربیت دختران با پسران باید لحاظ شود و … دارد که در این نوشته کوتاه مجالی برای بیان  آن نیست. لکن از باب اینکه «آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی باید چشید» به چند نکته اشاره می شود که در خانه اگر کس است یک حرف بس است و العاقل یکفیه الإشاره.

اسب سواری بانوان از دیدگاه روایات و احادیث:

امام صادق (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) نقل می کنند: که حضرت از سوار شدن زنان بر زین نهی کرده اند. (وسایل الشیعه20/178 و اصول کافی5/516)(۱)در ادامه می فرمایند: زین مرکب نفرین شده ای برای زنان است. (وسایل الشیعه 11/497)(۲).

این دو روایت، بانوان را از نشستن بر زین و سوارکاری نهی می کند و شدت نهی در روایات دوم به حدی است که مرتکب این عمل مورد نفرین امام صادق (علیه السلام) قرار گرفته است.

امام صادق (علیه السلام) در ضمن روایت دیگری که علائم آخر الزمان را بیان می کنند، چنین فرمودند: « ( در آن زمان) زنان بر زین ها سوار می شوند». (مستدرک الوسایل14/261)(۳).

امیرمؤمنان علی (علیه السلام) در حدیثی با اشاره به این نهی، می فرمایند: « زنان خود را، بر زین ها سوار نکنید، که این کار باعث تحریک و تهییج شدن آنان به سمت فساد و گناه می شود. »(وسایل الشیعه20/178 و اصول کافی 5/516)(۴).

تحلیل روان شناختی حاصل از روایات:

بنابراین، اسلام و آموزه های ارزشمند آن، عفت و حیا را بر زن می پسندد و از هر آنچه که باعث لطمه به آن شود نهی کرده است که یکی از اموری که زمینه این پرده دری را فراهم می کند دوچرخه سواری و اسب سواری دختران است.
نظر مراجع عظام تقلید نسبت به اسب سوارى دختران و بانوان در مجامع عمومى و در منظر نامحرم:
حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
به‌طور کلى اسب سوارى براى دختران و بانوان در مجامع عمومى و در منظر نامحرم، موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافى با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتى که در منظر نامحرم نباشد، فى نفسه اشکال ندارد.

خانم‌ها باید از هر كارى كه موجب جلب توجه نامحرم مى‌شود، اجتناب نمایند

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (ره):
چنانچه در معرض نامحرم نباشد فی نفسه مانعی ندارد.

ورزش بانوان اگر در خانه یا مدرسه و در شرائط مصون از فتنه و نگاه نامحرم صرفاً برای ورزش و منافع بدنی آن باشد جایز است و تعلیم و تعلم آن هم در مدت كوتاهی فراهم می‌شود. اما برگزاری مسابقات ورزشی بانوان و ورزشهایی كه صرفاً جنبه نمایشی و سنت‌شكنی دارد غیر از ابتذال برای زنان نتیجه‌ای ندارد و این سبكی را كه بعضی به تقلید از اجانب و كفار و هم‌آهنگی با آنها و حتی شركت در مسابقات با آنها ترویج می‌نمایند همه فتنه‌زا و فسادانگیز است و مظهر جالب غرب‌زدگی، همین تبلیغات و ترویجات و تشویقاتی است كه از زنان به اصطلاح ورزشكار می‌شود كه از آنها هم قهرمان بسازند. در زیر این ترویجها مطالب دیگر و مطالب فسادانگیز دارند و شخصیت اسلامی زن و التزام و پای‌بندی او را به چادر و عفت و حجاب و پارسایی و پاكدامنی وترك اختلاط با مردان اجنبی را هدف قرار داده‌اند. بسیاری از این مسابقات برای مردها نیز امتیاز و ارزش نیست و بازیگری صرف است. به هر حال باید زن و مرد مسلمان بهوش باشند كه در دامها و شبكاتی كه با نامهای جالب و فریبنده در راهشان می‌اندازند گرفتار نشوند. بعضی از اینها كه از ورزش ترویج می‌كنند همانند اینكه از موسیقی و نوازندگی و رقص و اختلاط زن و مرد و دوچرخه‌سواری بانوان و پوشیدن لباسهای تنگ و ترك التزام به پوشش چادر ترویج می‌كنند هدف آنها مطلب دیگر و وارد كردن بانوان در مفاسد دیگر است.

اگر مروری تاریخی هم به این قضیه داشته باشیم خواهیم دید که سیره و روش مسلمانان در صدر اسلام و تا مدت ها پس از آن چنین بوده است که در مسافرت-ها و جابجایی ها، خانم ها بر کجاوه سوار می شدند نه بر زین حیوانات و بر اساس روایتی که محمد بن مسلم از امام باقر(علیه السلام) نقل می کند، اولین زنی که در اسلام بر زین نشست عایشه بود، هنگامی که بعد از شهادت امام حسن(علیه السلام)سوار بر قاطری از منزل خارج شد و مردم را تحریک کرد تا نگذارند حضرت در کنار قبر شریف جدّشان(صلی الله علیه وآله) دفن شوند.5

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
این کارها در محیط هاى مخصوص بانوان اشکالى ندارد. مشروط بر اینکه سبب ضرر و زیانى نگردد.

با توجّه به پیامدهاى سوئى که این گونه امور دارد، لازم است از آن پرهیز شود. و به وسوسه‌هایى که این و آن مى‌کنند توجّه نکنند.

آیت الله سیستانی(دامت برکاته):

اگر در معرض دید نامحرم باشد ووضع اوتحریک کننده باشد جایز نسیت.

آیت لله بهجت (ره):

هر چه زمینه  ساز فساد است، حرام است.

آیت الله سبحانی (ره):

این قبیل كارها زمینه ساز گسترش گناه در جامعه است، از آن اجتناب شود

علاوه بر پیامدهای فردی و شخصی دوچرخه سواری دختران یا سوارکاری زنان؛ نباید از پیامدهای زیانبار آن در عرصه اجتماع و تهدید امنیت اخلاقی و عفت عمومی جامعه هم غافل ماند.

شکی نیست بروز این نوع رفتارها و ناهنجاری ها از سوی دختران نوجوان و جوان در پارک ها، کوچه و خیابان ها، غالباً موجب تحریک نوجوانان و جوانان شده و مفسده های گوناگونی را برای شهرستان مان به همراه خواهد داشت.

شایسته است بر اساس آموزه های اسلامی در برنامه ریزی های تربیتی، آموزشی، اوقات فراغت، سرگرمی، تفریح و ورزش دختران و فرزندانمان، به جای الگوگیری از فرهنگ غربی؛ از آموزه های غنی و سالم فرهنگ اسلامی الگو بگیریم.

پی نوشت ها:

  1. عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال:« نهی رسول الله (صلی الله علیه وآله) أن یرکب سرجٌ بفرج»(وسایل الشیعه20/178 و اصول کافی5/516)
  2. عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال:« السرج مرکبٌ ملعون للنساء» (وسایل الشیعه 11/497)(سند هر دو روایت صحیح است).
  3. «… و رکبت ذات الفروج السروج…»( مستدرک الوسایل14/261)
  4. « لاتحملوا الفروج علی السروج فتهیّجوهنّ للفجور »(وسایل الشیعه20/178 و اصول کافی 5/516)
  5. محمد بن مسلم قال: سمعت اباجعفر(علیه السلام) یقول: لمّا حضرت الحسن الوفاه… الی أن قال: فخرجت عایشه مبادره علی البغل المسرج، فکانت اول امرأه رکبت فی الاسلام سرجا (وسایل11/497).