عضو فراکسیون ولایت مجلس:

واکنش نماینده برخوار به اظهارات رئیس جمهور درباره ولایت فقیه/ایران در دفاع از امنیت ملی هیچ خط قرمزی را نمی پذیرد

حاجی دلیگانی گفت: ایران در خصوص دفاع از امنیت ملی و شهروندان خود هیچ خط قرمزی را نمی پذیرد و به هر کسی که بخواهد امنیت ملت را خدشه دار کند با قدرتمندترین انواع سلاح خود به صورت محکم پاسخ خواهد داد.

به گزارش چشم برخوار، میلیون ها نفر در شب های قدر مشغول عزاداری در رسای امیرالمومنین علیه السلام بودند که رئیس جمهورمان به صراحت به تقطیع کلام امیرالمومنین در خطبه ۹۲ نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرالمومنین مبناء ولایت را نظر مردم می داند.

 حسن روحانی در ادامه به جمله «لمن ولیتموه امرکم» استناد کرد و ادامه داد که امیرالمومنین (ع) به مردم گفته اند هر فردی که شما  به عنوان ولی و رهبر جامعه انتخاب کنید من هم اطاعت کرده و اجرا می کنم!
این اظهارات رئیس جمهور ما را بر آن داشت تا گفتگویی با حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه و عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی داشته باشیم و نظر این مسئول را در این خصوص مطلع شویم.
ما را تا پایان این گفتگو همراهی کنید:

دکتر روحانی رئیس جمهور در سخنرانی های اخیر خود مطالبی را در خصوص نظر دادن مردم به مشروعیت امامت و ولایت مطرح کرد، نظر شما در این رابطه چیست؟
قطعا مطالب و نوع گفتار رئیس جمهور با اعتقادات شیعه همخوانی ندارد چون ما قائل به آن هستیم که امام از طرف خدا منصوب می شود و از لحاظ حکومت ظاهری به خواست و مراجعه مردم و مقبولیت آن ها اجرایی می شود، اما به لحاظ ذاتی؛ امام، امامت دارد و مردم دخالتی در عزل و نصب امام نخواهند داشت.
رای مردم به مشروعیت امامت و ولایت، نوعی آب ریختن به آسیاب دشمن است و جای تعجب دارد کسی که در حوزه علمیه تحصیل کرده و با این مفاهیم به درستی آشنا است، چنین مطالبی را بیان می کند که قطعا از روی ناآگاهی نیست و یکسری اهدافی را پشت این مطالب دنبال می کند که در اظهارات دیگری که در گذشته داشته و یا در آینده خواهند داشت می توان آن را جستجو کرد دنبال چه مطامعی هستند و این نوع صحبت ها نقطه شروعی در راستای حذف مفهوم ولایت و امامت از جامعه است.
آن ها می خواهند مفهوم ولایت فقیه را در جامعه حذف کنند، می خواهند به خیال باطل خودشان ولایت فقیه زدایی از جامعه داشته باشند اما چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد، چون مردم انقلاب اسلامی ایران، تجربه رئیس جمهور اول انقلاب را دیده اند و با چنین گفتمانی آشنا هستند.
تحلیل شما در رابطه با اقدام اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل تروریست های سوریه در منطقه دیرالزور چیست؟
اقدامات موشکی صدای سیلی ملت ایران بود که صدای آن تا کاخ سیاه رئیس جمهور آمریکا رفت و ستون های آن را به لرزه در آورد.
این اقدام به موقع، بجا، شجاعانه و معنادار سپاه باعث خرسندی همه خانواده های محترم شهدا خصوصا شهدای حادثه تروریستی مجلس همچون شهید حجت الاسلام و المسلمین تقوی و زارع و همچنین شهدای مدافع حرم شد و غیرت ملی مردم که توسط برخی عناصر کشورهای وابسته و نوکر آمریکا در منطقه خدشه دار شده بود، با این اقدام ترمیم شد.
ایرانی احساس سربلندی، احساس غرور و شعف کرد از نمایش قدرتی که سپاه داشت.
این اقدام و پاسخ سپاه به گروه های تروریستی مجلس به ویژه داعش چه پیامی را برای جامعه جهانی داشت؟
پیامی که برای تروریست ها و جامعه جهانی داشت این بود که بدانند هر گونه خطایی که انجام بدهند با پاسخ سخت و شدید فرزندان انقلاب اسلامی مواجه خواهند شد، این که ایران در خصوص دفاع از امنیت ملی و شهروندان خود هیچ خط قرمزی را نمی پذیرد و هر جایی یا هر کسی که بخواهد امنیت ملت را خدشه دار کند با قدرتمندترین انواع سلاح خود به صورت محکم به او پاسخ خواهد داد.

خطبه های حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه نیز می تواند پاسخی باشد برای همه کسانی که نسبت به این موضوع سوال دارند:

۱- متن خطبه ۹۲ اصلی امیرالمومنین که به صورت ناقص مورد استناد حسن روحانی قرار گرفته است بدین شرح است:

 پس از قتل عثمان آنگاه که مردم هجوم آوردند تا با امام على علیه السّلام بیعت کنند، در روز جمعه ۲۵ ذى الحجّه سال ۳۵ هجرى در مدینه فرمود:
«مرا واگذارید و دیگرى را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و امورى مى‏رویم که رنگارنگ و فتنه آمیز است، و چهره‏هاى گوناگون دارد و دل‏ها بر این بیعت ثابت و عقل‏ها بر این پیمان استوار نمى‏ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهاى تیره فساد گرفته، و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید، اگر دعوت شما را بپذیرم، بر أساس آنچه که مى‏دانم با شما رفتار مى‏کنم و به گفتار این و آن، و سر زنش سرزنش کنندگان گوش فرا نمى‏دهم. اگر مرا رها کنید چون یکى از شما هستم که شاید شنواتر، و مطیع‏تر از شما نسبت به رییس حکومت باشم، در حالى که من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است که امیر و رهبر شما گردم.»
 
۲- حضرت این خطبه را  بعد از فتنه قتل عثمان که مردم برای بیعت به سراغ ایشان می روند بیان فرموده‌اند. حضرت که عاقبت بیعت پوشالی مردم را می داند توصیه می کند باتوجه به اینکه شما بیعت تان استوار نیست سراغ دیگری بروید و ولایت کار خودتان را به آن بسپارید. منظورشان از ولایت، ولایت خداوند نیست. بلکه  اداره امور جاریه مردم است.
 
این بدیهی ست که هر کس می تواند سرپرست جامعه خود را انتخاب کند. ولی دلیل نمی شود هر کسی که توسط مردم انتخاب شد مقبول الهی نیز باشد. و صد البته اگر انتخاب مردم با انتخاب خداوند مغایرت داشته باشد قطعا مواخذه خواهند شد و بزرگ ترین گناه ها را مرتکب شده اند.
۳- امام علی(َع) در خطبه دیگری در خصوص پذیرش خلافت می‌فرمایند:
«آگاه باشید! به خدایى که دانه را شکافته و انسان را آفریده سوگند! اگر به خاطر حضور حاضران [توده هاى مشتاق بیعت کننده] و اتمام حجّت بر من به خاطر وجود یار و یاور نبود و نیز به خاطر عهد و پیمانى که خداوند از دانشمندان و علماى هر امّت گرفته که: «در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمدیده و مظلوم سکوت نکنند»، مهار شتر خلافت را بر پشتش مى افکندم [و رهایش مى نمودم] و آخرینش را به همان جام اوّلینش سیراب مى کردم»
ایشان انتخاب مردم را صرفا اتمام حجت به خاطر وجود یاور می داند نه مشروعیت بخش حکومت. و علت اصلی پذیرش را عهد و پیمان خداوند می دانند.
 
۴- اگر مبنا ولایت نظر مردم باشد چرا اهل بیت علیهم السلام، به انتخاب مردم درباره خلفاء قبلی انتقاد کرد‌ه‌اند؟ چرا امام حسین به خلافت یزید معترض بودند؟
 اگر معیار نظر مردم باشد قطعا عمروعاص، معاویه، هیتلر واستالین ها در همراه کردن مردم با خود موفق تر بوده اند. و خب اگر مبنا انتخاب مردم باشد موسی نباید به گوساله سامری ای که مردم انتخاب کرده بودند معترض می شد.
 
۵- برمبنای سیره معصومین در نظریه ولایت فقیه  مردم در زمان غیبت امام معصوم جایگاه والا و تعیین کننده‌ایی در حکومت اسلامی دارند. اما از آن به عنوان مقبولیت یاد می‌شود چرا که مشروعیت حاکم اسلامی نه به رای مردم که تحقق احکام اسلامی است. از همین رو در اصل‏ پنجاه و ششم قانون اساسی مقرر می‌دارد: حاکمیت‏ مطلق‏ بر جهان‏ و انسان‏ از آن‏ خداست‏ و هم‏ او،انسان‏ را بر سرنوشت‏ اجتماعی‏ خویش‏ حاکم‏ ساخته‏ است‏. هیچکس‏ نمی‏ تواند این‏ حق‏ الهی‏ را از انسان‏ سلب‏ کند یا در خدمت‏ منافع فرد یا گروهی‏ خاص‏ قرار دهد و ملت‏ این‏ حق‏ خداداد را از طرقی‏ که‏ در اصول‏ بعد می‏ آید اعمال‏ می‏ کند. و در اصول دیگر به تبیین ولایت فقیه و شرایط ولی فقیه پرداخته است.

انتهای پیام/


دیدگاه برای “واکنش نماینده برخوار به اظهارات رئیس جمهور درباره ولایت فقیه/ایران در دفاع از امنیت ملی هیچ خط قرمزی را نمی پذیرد
  1. این مساله هم خلاف عقله و هم خلاف اسلام
    خلاف اسلام به این دلیل که در زمان امام حسن –ع- شاید فقط یک درصد مردمی که با ایشون بیعت کردند ، ایشون رو قبول داشتند به طوری که وقتی ، از ایشون پرسیدن که چرا با معاویه بیعت کردید ، فرمودند ، اگر وارد جنگ میشدم همین هایی که با من بیعت کردند من رو تحویل معاویه میدادند و در جای دیگر فرمودند اگر فقط ۴۰۰۰ نفر من رو قبول داشتند ، پرچم توحید رو در سراسر جهان برافراشته میکردم
    نتیجه اینکه با این که جمعیت میلیونی امام رو قبول نداشتند ، کنار نرفتند ، چون وظیفه داشتند ازحریم اون چند نفر مسلمان حفاظت کنند و رهبری هم به خاطر حتی یک نفر فرد انقلابی که باهاش بیعت کرده وظیفه داره تا پای جان مقام خودش رو حفظ کنه ، چون اگه انقلاب دست نا اهلاش بیفته ، دین و جان و مال و ناموس ، مردم ، به خصوص اون هایی که دلشون با انقلابه و حاظرن به خاطرش از جون خودشون بگزرن تحدید میشه.
    اما خلاف عقله به ایم خاطر که :
    طبق این نظرهرچند سال باید در تمام کشور های جهان رفراندوم برقرار بشه که ببینن مردم اون نظام رو میخوان یانه و به این ترتیب به دفعات مکرر باید نوع باید حکومت عوض بشه و سنگ روی سنگ بند نمیشه .
    و در ضمن اگه با رفراندوم یه حکومتی عوض بشه از کجا معلوم ، گروه جدید که میاد روی کار ، بعد مدتی اجازه رفراندوم به مخالفانش بده ، در مورد مدعیان دموکراسی که این مساله وجود نداره و تجربه ثابت کرده حاظرن در صورت لزوم همه مخالفانشون رو نابود کنند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.