بازاندیشی باید ها و نباید ها در مراسم های مذهبی شهرستان برخوار

درحال حاضر و شرایط حساس کنونی شیعه در سطح جهان باید سعی سبک و سیاق عزاداری ها؛ اول هدف دار و دوم به گونه ای نباشد که دشمن بتواند از آن سوء استفاده کند.

به گزارش چشم برخوار – مجتبی آقاجانی / امام خمینی ره می فرمایند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است؛ رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای نیز فرمودند: قدر مجالس عزاداری را بدانند، از این مجالس استفاده کنند و روحاً و قلباً این مجالس را وسیله‌ای برای ایجاد ارتباط و اتّصالِ هرچه محکم‌تر میان خودشان و حسین‌ بن‌ علی (علیه‌السّلام) خاندان پیغمبر و روح اسلام و قرآن قرار دهند.

الا که صاحب عزای تمام غم هایی؛ دوباره محرم آمده نمی آیی؟؛ به ما نگاه کن ای ساحل نجات بشر؛ تو را طلب کند این دیده های دریایی؛ کجا سیاه به تن کرده ای غریبانه؛ کجا به سینه خود میزنی به تنهایی…

ماه محرم در تاریخ اسلام از جمله ماه های بسیار مهمی است که واقعه بسیار مهمی را در خود جای داده است. جهت اشاعه، تبلیغ و رسیدن به هدف عاشورا که در این ماه اتفاق افتاده است، بر طبق سفارش های ائمه اطهار (علیهم السلام) در این ایام باید برای چنین اتفاق و مصیبت عظیمی اقامه عزاداری کرد.

در اهمیت این مجالس همین بس که اولین بانی هیئت ها حضرت زینب (سلام الله علیها) بوده و صاحب عزای این مجالس، حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حضرت حجت بن الحسن (عج) است. بدلیل ظرافت، دقت و توجه این دو شخصیت بزرگ اسلام به عنوان صاحب عزا، گردانندگان این محافل لازم ست نهایت دقت و توجه خود را مبذول داشته و در خور شأن آن بزرگواران، مجالس را برپا و رونق بخشند.

هیئت به معنای مجموعه رفتار و خصائص حسینی است، و تمامی این رفتارها در ارتباطات افراد در هیئت ها بهتر است دیده شود تا تاثیر مهم و اصلی خود را که همانا فریاد بر سر ظالم و از پای درآوردن دشمن است را، بر عزاداران خود داشته باشد؛ چرا که نظم و دقت حضرت زهرا (س) در حضور مرتب و در زمان خاص بر سر قبر جناب حمزه (علیه الرحمه)، آن هم به صورت مستمر، دشمن را به بند کشید و از پا در آورد. طبق این الگو و صاحب عزا بودن آن بانوی بزرگوار، خروجی هیئت های عزاداری در زمان فتنه های پیچیده آخر الزمان نیز باید چنین اثری داشته باشد حال باید چند سوال ازخودمان بپرسیم:

آیا شرکت من در عزاداری از روی عادت است ؟
آیا گوش کردن به نوحه و مرثیه از روی عادت است ؟
آیا هدف شرکت درهیئت فقط شوریدن و نالیدن است؟
آیا با شناخت و معرفت درهیئت حاضر شد؟
آیا اهداف قیام امام حسین (علیه السلام ) را می دانم؟
آیا درمقابل ظلم و منکر وظیفه ای دارم ؟

درحال حاضر و شرایط حساس کنونی شیعه در سطح جهان باید سعی سبک و سیاق عزاداری ها؛ اول هدف دار و دوم به گونه ای نباشد که دشمن بتواند از آن سوء استفاده کند و در مجموع موارد زیر به عنوان معروفات و منکرات هیئت ها پیشنهاد می شود.

وظایف کلی مسئولان هیئت های مذهبی:

تبیین و احیاء فریضه مقدس امر به معروف و نهی از منکر؛ پاک شدن محیط های هیئت های مذهبی عزاداری ازگناه؛ مطرح شدن این فریضه به عنوان مهمترین هدف امام حسین (علیه السلام)؛ پیشگیری و جلوگیری از بروز منکرات و اعتقادات خرافی؛ معروفات و منکراتی که باید در هیئت ها مورد توجه قرار گیرد.

معروف ها

برگزاری نماز اول وقت؛ تلاوت آیات قران در شروع مراسم؛ پوشیدن لباس مشکی و مناسب عزاداری؛ پوشش کامل برای زنان (حجاب برتر چادر)؛ داشتن محاسن واستفاده از بوهای خوش و معطر توسط دست اندرکاران هیئت؛ اجرای مراسمات به صورت سنتی و وزین؛ جداسازی و حفظ فاصله بین آقایان وخانم ها و اجتناب از ورود مردان به جمع زنان و بلعکس؛ در شادمانی ها حتی الامکان برنامه های کف زدن و… در اماکن غیر از مسجد باشد؛ رعایت نظم و سکوت در هیئت ها؛ همراه آوردن دیگران برای ترویج و رونق فرهنگ حضور مردم در هیئت ها؛ تاکید بر بیان معارف ائمه معصومین (اصول اعتقادی – احکام – اخلاق ) درمراسم ها؛ بیان فلسفه عاشورا و اهداف امام حسین علیه السلام به ویژه موضوع امر به معروف و نهی از منکر؛ احترام به پیشکسوتان؛ تحلیل اوضاع و شرایط اجتماعی عصر ائمه اطهار و انطباق با شرایط جدید

مصادیق منکر

آرایش نامناسب برای مردان و زنان؛ پوشیدن لباس های زننده تنگ کوتاه به ویژه دارای آرم های غربی (و یا نماد جریان های انحرافی)، استفاده از زیور آلات طلا برای مردان، استفاده از روسری ها یا مقنعه کوتاه که قسمتی از موهای جلو و یا پشت سر نمایان باشد، چشم چرانی، برهنه شدن مردان در عزاداری در مرئی و منظر بانوان، اعمال رفتار نامناسب در سینه زنی مانند رقص گونه سوت زدن و…، قمه زنی، خودزنی منجر به مجروحیت، کف زدن و مسخره بازی زننده در مراسمات شادی و یا عزاداری، استفاده از الات موسیقی و نوازندگی و…، طولانی نمودن مجلس به نحوی که موجب خستگی مستمعمین، مزاحمت برای همسایگان و بیماران و نیز احتمال قضا شدن نماز واجب، نصب شمایل و چهره های غلط منصوب به ائمه (ع)، استفاده از تعصبات غلط قومی و قبیله ای، بلند بودن صدای بلند گو و پخش مراسم ها در بیرون از هیئت به طوری که موجب همسایه آزاری شود، خودنمایی و ریا به خصوص  توسط دست اندرکاران هیئت، تحریفات عاشورا و اظهار نظر های شخصی، مطرح کردن مطالب مشکوک و مردود و ایجاد شبه در اذهان و…

امروز آسیب زدایی از هیئت ها و از میان برداشتن این منکر بر وظیفه تمامی عزاداران حقیقی علی الخصوص بانیان تلاشگر تمامی هیئت هاست، باشد که با ادغام و تجمیع شور و شعور، و به تبع آن ایجاد غضب دشمن و اخذ رحمت الهی از بُعد اجتماعی و کامل شدن از بُعد فردی، که بدلیل افت و خیز مرتب و منظم و ارتباط مستمرش با خاندان پیامبر (ص) رموزی از علی (ع) دریافت کرد و این محافل بابی به روی ظهور منتقم خون اباعبدالله (علیه السلام) بر روی عزاداران بگشاید.



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.