نقدی بر یک یادداشت؛

قطار برخوار روی ریل تهدیدات پیش بینی نشده

«فرصت های که دیده نمی شود» عنوان سر مقاله یکی از شبکه های اجتماعی شهرستان برخوار است که نگارنده در این مقاله با گزاره های بدیهی به فرصت های قابل اتخاذ از قطار سریع السیر اشاره کرده و در تصدیق آن به امتیاز قطار سریع السیر اشاره کرده است.

چشم برخوار – احمد معینی* / «فرصت هایی که دیده نمی شود» عنوان سر مقاله یکی از شبکه های اجتماعی شهرستان برخوار است که نگارنده در این مقاله با گزاره های بدیهی به فرصت های قابل اتخاذ از قطار سریع السیر اشاره کرده و در تصدیق آن به امتیازهای قطار سریع السیر اشاره کرده است مثلا این که بگوییم چرا می گویید پروژه ذوب آهن خوب نیست!؟ پروژه کارخانه ذوب آهن باعث ایجاد اشتغال است…
حال آن که واقعیت آن است که کارخانه ذوب آهن امان و نفس اصفهان را هم بریده، ولی قطار سریع السیر طبق طرح فعلی در شهرستان فقط تهدید است و حتی هیچ حسن و امتیاز حداقلی هم از آن نمی شود استخراج کرد؛ به بیان دیگر باید فرصت ها نسبت به آسیب ها سنجیده شوند.
برای تفهیم و بررسی بیشتر به چند مورد از تهدیدها و آسیب ها به اختصار اشاره می شود؛ تغییر اکولوژی (زیست) برخوار با ایجاد سد بتنی، دیوار بتی و یا حفر گودال طبق طرح فعلی؛ تخریب مزارع، بافت شهری و تحمیل هزینه های گزاف ملی و شهری به ساختمان ها، جاده، معابر و زمین های مردم؛ عبور از خیابان پیامبر اعظم تنها گذر فرار و ترخیص دولت آباد از ترافیک و تقلیل آسیب های منطقه صنعتی ناشی از گذرگاه عمومی مردم دولت آباد از منطقه صنعتی دولت آباد به طوری که پروژه قطار سریع السیر از مسیر این خیابان عبور می کند؛ ایجاد ایستگاه پیاده سوار و حتی تعمیرگاه قطار سریع السیر در عرض دولت آباد – اصفهان (حد فاصل عرض خیابان تاکسیرانی) و ایجاد پروژه حائل و سد مانع از اتصال معبری از کنار منطقه صنعتی به اصفهان برای دولت آباد؛ سریز جمعیت مهاجر و حاشیه نشین به دولت آباد و تقلیل ارزش ریالی ملک و ساختمان مردم دولت آباد؛ نتایج منفی فرهنگی و منطقه ای ناشی از آثار مخرب زیست محیطی، جمعیتی و موارد بسیار که برای تاکید و به طور خلاصه: آثار مخرب زیست محیطی، تخریب مزارع کشاورزی، جلوه های شهری، سکونتی و جمعیتی، تغییر اکولوژی (بوم شناسی)، افت و کاهش قیمت و ارزش زمین های حریم داخل پروژه و در نهایت سرریز جمعیت حاشیه و زاغه نشین اصفهان در دهه های آتی به دولت آباد که خود چالشی حل نشدنی خواهد بود و به طور کلی سدی در برابر توسعه همه جانبه و فیزیکی شهر دولت آباد به عنوان مرکز شهرستان برخوار و پیشرفت همگن و همسان با کلان شهر اصفهان است که البته با عنایت به درک صحیح همه مسئولان شهرستان برخوار از جمله شهروندان دستگرد، سین و محله های برخوار، این موضوع چالشی بزرگ برای کل شهرستان قابل حل و اصلاح خواهد بود.
قطار سریع السیر اما می تواند فرصت باشد و این فقط در گرو مطالبه صحیح و راهکار دقیق ارسالی به مسئولان ذی ربط است که اگر چه امید کمی به تایید آن می رود اما قطعا با روند مطالبه مدنی و علمی پیش رو و هوشیاری همه مردم و همچنین صاحبان رسانه می تواند اعمال راهکار ارسالی را قریب دانست؛ راهکاری که علاوه بر انتفاع برخوار انتفاع ملی و استانی را به همراه خواهد داشت.
راهکار مطروحه تخصیص و توقف ایستگاه پیاده سوار قطار سریع السیر پشت اراضی شمال دولت آباد (کربکند- سین و دستگرد ) است و اتصال از طریق مترو به قلب شهر اصفهان و ادامه مسیر قطار سریع السیر به سمت شیراز از سمت شمال شرق و کنارگذر شرق اصفهان که در این حالت نه تنها می توان از فرصت هایی که دیده نمی شود صحبت به میان آورد بلکه مستقیما شاهد فرصت آفرینی بدوی و قهری این موضوع برای شهرسان برخوار خواهیم بود. به طوری که در اولین گام برخوار را صاحب مترو و متعاقب آن اصفهان را مترصد هزینه های کمتر ناشی از تخریت و تملک اراضی و ملک و… می کند و نهایتا مسیر بهتر برای اتصال قطار سریع السیر تهران، اصفهان به شیراز در دیدگاه ملی است و یا پیشنهاد های بهتر مسئولان استانی و شهرستانی نماینده شهرستان، فرماندار، شوراهای منتخب شهرهای دولت آباد، دستگرد، سین و… که انتفاع بیشتر منافع مردم به خصوص شهروندان برخواری را حاصل کند.

امتیازات فراوانی که با اعمال پیشنهاد فوق با جزییات بیشتر و بهتر که حتما مسئولان امر در شهرستان و اصفهان به شایستگی به دنبال احقاق آن هستند و در نهایت با احقاق این پیشنهاد می توان به جلب امتیازات هم فکر کرد.

به طور قطع ایجاد اقامتگاه بین راهی و … در مورد قطار سریع السیر منتفی است و کاملا با دهکده المپیک نقش جهان متفاوت است اما اخذ سهمی از سود ناشی از جابجایی مسافران توسط قطار سریع السیر به جهت عبور از برخوار و… شاید امکان داشته باشد مانند حق آلایندگی ناشی از ذوب آهن، صنایع پتروشیمی اصفهان و… اما فقط امکان نه احقاق…!؟ چرا که باید به حال تحقق حقوق آلایندگی های برخوار ناشی از صنایع آلاینده اطراف برخوار و… نیز چاره ای اندیشید.
به طور کلی آوردن راه آهن در داخل شهر به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست. چون مترو، یک راه آهن درون شهری است. راه آهن برون شهری هم یک راه آهن برون شهری است و نقاط اتصال این دو باید ترمینال های قابل قبولی باشد حدفاصل شهر ها و نقاط شهری همانند همه شهرهای پیشرفته دنیا مانند تورنتو…

  • کارشناس ارشد روابط بین الملل و فعال فرهنگی شهرستان برخوار

انتهای پیام/


5 دیدگاه برای “قطار برخوار روی ریل تهدیدات پیش بینی نشده
  1. مردم شهید پروربرخوار ۱۳۹۶/۰۹/۰۴ در ۹:۵۵ ق.ظ - پاسخ

    براشما ناشناس که فرقی نداره چون درک کردن این موضوع درحد شما نیست که بخوایند نظری بدید چون اطلاعاتی درموردش ندارید پس اظهار نظر نکنید

  2. سلام.
    احتمال تغییر در طراحی مسیر و انتقال ایستگاه آخر (دپو) به اراضی شمال دولت آباد وجود ندارد چراکه این پروژه در سطح ملی است و از طرفی شرکت سرمایه گذار چینی زیر بار این تغییر نخواهد نرفت چون انتقال ایستگاه به دولت اباد روی جذب مسافر و سایر مسایل در بلند مدت تاثیرگذار است.
    شبیه این موضوع در شهر قم در حال بررسی است ولی به نوعی دیگر. خط فعلی از جمکران میگذرد در حالیکه مردم قم خواهان عبور از داخل شهر و ایجاد ایستگاه در داخل شهر هستند.صحبتها حاکی از این است که حتی رییس مجلس آقای لاریجانی نماینده شهر قم هنوز زورش به ایجاد این تغییر نرسیده است….
    ضمنا تمامی طراحی مسیر انجام شده و اخیرا مابقی زیرسازی خط در قسمت اصفهان در حال ساخت و اجرا می باشد.

  3. سلام مردم عزیز
    این آقا یون و اون شورا شون منافق هستن و نان به نرخ روز خور
    این ادبیات و جملات هم برای عوام فریبی و فریب افکار عمومی مردم هست
    این آقایون و شوراشون به مفاسد اخلاقی و هزاران کثافت کاری دیگه که در آینده نچندان دور برای مردم آشکار خواهد شد مبتلا هستن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.