نقدی به اظهارات اخیر روحانی درباره جواز «انتقاد از معصومین»

حسن روحانی رئیس جمهور در اظهارات اخیر خود قاطع گفت: حتی معصوم را هم می شود نقد کرد! چنین عبارتی ابتدای امر برای بسیاری از افراد بسیار زیبا جلوه می کند و ظاهر امر این گونه است که به روایتی استناد کرده است.

به گزارش چشم برخوار؛ فاطمه داوری دولت آبادی*/ حسن روحانی رئیس جمهور در اظهارات اخیر خود قاطع گفت: حتی معصوم را هم می شود نقد کرد! چنین عبارتی ابتدای امر برای بسیاری از افراد بسیار زیبا جلوه می کند و چون در ادامه حرفایش نقلی از زمان پیامبر (ص) می آورد، ظاهر امر این گونه است که به روایتی استناد کرده است.

این روزها اعتراض و آزادی بیان به خودی خود رنگ و لعاب دارد، حال اگر با بیان یک روحانی و با استنادهای ظاهری همراه شود، مسلما جلوه بیشتری پیدا می کند، اما باید بدانیم که اگر مسلمانیم، مطیع خدا بودن بر ما واجب است و تخطی از آن عواقب بدی دارد و همچنین باید دانست که کلام معصوم طبق نص دین و آیات متعدد، کلام خدا و عاری از هوا است؛ بنا بر این باید آیات و روایات تبیین شود تا مخاطب از حصار جذب در رنگ و لعاب حرفی باطل در بیاید و مشخص شود که چه گفته است.
به طور کلی سه نکته در صحبت های اخیر روحانی وجود دارد؛ اول این که «ما زمان امام زمان (عج) هم حق نقد داریم»؛ شاید این طور به ذهن متبادر شود که منظور نقد مسئولان آن زمان است و نه نقد خود امام، اما رئیس جمهور با قرینه ای این شبهه را در سخنان خود رفع می کند، زمانی که دقیقا به نقد شدن پیامبر اسلام (ص) استناد کرده است، پس منظور وی به صورت شفاف با امام عصر (عج) است، پس مشخص شد صراحتا عنوان کرده است حق نقد شخص امام زمان را داریم!
این که روحانی به سراغ نقل از حضرت رسول (ص) می رود و عنوان می کند: «حتی پیامبر (ص) هم اجازه نقد خودش را می داده است، به این ترتیب که شخص می گفت آیا فلان حرف، حرف خودتان است یا از خداست؟ اگر از خود او بود نقد می کرد»؛ روحانی با چنین نقل مشوشی آیات سوره نجم را نیز زیر سوال برده است اما به گونه ای جذاب.
مخاطب با شنیدن این جمله این گونه برداشت کند که منظور رئیس جمهور، مشورت گرفتن برای رشد دادن افراد بوده است! اما از کلام روحانی این گونه برداشت نمی شود، چرا که وی صراحتا می گوید که می توان حرف حجت خدا را گوش نکرد، حرفی که همان حرف خداست، همچنان که ولایت پیامبر (ص) و ولایت امام با ولایت خدا تفاوتی ندارد و لازم الاجرا است.
نکته سوم این که حسن روحانی در ادامه با استناد به دکتر شریعتی، اذعان می کند: اگر در جامعه همه چیز ایده آل باشد که انتظار معنی ندارد، پس اعتراض همان انتظار است!
در بطن این کلام رنگ و لعاب دار می توان میوه افکار انجمن حجتیه را یافت؛ «بگذار جامعه فساد و ظلم را فرا گیرد و تو کاری نکن».
قبول که انتظار یعنی اعتراض؛ اما قسمت دوم معنای انتظار یعنی؛ «قیام و تغییر» که روحانی این بخش را برای فرافکنی و توجیه کمکاری های خود سانسور کرده است.
حال این سوال به ذهن خطور می کند که با توجه به انحرافات فکری این جریان در مباحثی مانند پیام عاشورا و پیام صلح امام حسن علیه السلام و.. ، می شود مقابل این انحرافات سکوت کرد؟ جامعه شیعی ما جامعه ای است که رسالت زمینه سازی ظهور در جهان را بر عهده دارد اما خودش اسیر این انحرافات باشد؟!  آیا این سخنان که رئیس دولت فعلی با ظاهری زیبا و فریبنده می گوید و هدفش انحراف و شکاف اعتقادی فرهنگی است را می شود ندید و در مورد آن ها روشنگری نکرد؟!
اما این که ممکن است برخی بگویند مهم نقد عملکرد است، این موارد را باید چنین توضیح داد که اولا در فضای مطبوعات، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و توئیتر آن قدر که وضعیت معیشت، اوضاع زلزله زده ها، بیکاری، شکست طرح تحول سلامت، عملکرد ضعیف در مناسبات بین المللی و… تبیین و نقد شده، این قضای فکری اعتقادی که بسیار هم مهم است، مورد انتقاد قرار نگرفته است.
دیگر آن که همه موارد باید با هم تبیین شود و  منظور از تحلیل ما دشمنی با فرد یا گروه خاصی نیست؛ بنا بر این در بسیاری از موارد لازم است در میان نقدهای خودمان راهکار هم بدهیم یا حتی وارد عمل شویم؛ به عنوان مثال؛ وظیفه دولت اسکان زلزله زده ها است اما عملا سهم بالای کمک ها را سپاه و بسیج و مردم در کمک به زلزله زدگان داشته اند.
آگاهی حق مردم است و امر فرج مولا (عج) تحقق نمی یابد مگر با افزایش آگاهی و معرفت اعضای جامعه و رسیدن به خواهش درونی به منطور  حکم فرما شدن حق و عدالت…
*تحلیل گر مسائل سیاسی و اجتماعی در برخوار
انتهای پیام /

12 دیدگاه برای “نقدی به اظهارات اخیر روحانی درباره جواز «انتقاد از معصومین»
  1. باسلام
    «قبول که انتظار یعنی اعتراض» ؟!
    این جمله را نویسنده به چه دلیلی قابل قبول میداند؟
    انتظار چه ربطی به اعتراض دارد؟

  2. چون وقتی فضا نامطلوب باشه، انتظاری نداری. اعتراض به نقایص گاها انتظار می آفرینه.
    این تعبیر شریعتی با تحلیل عقلی و در جایگاه انسانهای معمولی تعبیر بدی نیست. حتی عارف هم که باشید اعتراض به نبود ولی شما رو به انتظار میکشونه. اما باید دید انتظار نشستنه یا کار کردن که بعضیا تعابیر دل بخواه میکنن.

  3. لطفا مدرک و نام دانشگاهی که تحلیل گر شما درس خوانده اند را هم بنویسید تا مبنای فکری ایشان را هم متوجه بشویم

  4. لطفا مدرک و نام دانشگاهی که تحلیل گر شما درس خوانده اند را هم بنویسید تا مبنای فکری ایشان را هم متوجه بشویم

  5. سلام قرارنیست هرکسی چند کلاس درس میخواند ومدرکی میگیرد منتقد باشد، آن هم از نوع سیاسی ومذهبی، اگر دین از سیاست جدانیست پس خانم داوری تازه نفس بدانید که افرادی مثل شما همه چیز راشبهه ناک میکنند،ومردم رادچار تردید میکنید اگر مخالف شخصیت آقای روحانی هستید افکار تان را برای خودتان بگذارید این فرد کسی نیست مگر منتخب مردم که مردم ایشان را به دست خود برسرنوشت خودشان انتخاب کردند. پس مردم را به بیراهه نکشید. عین مطلب ایشان درمورد نقد معصوم از خودشان طبق روایت از این پیامبر عزیز وگرانقدر امروزه حتی در کتاب اندیشه های اسلامی درحال تدریس دانشگاهها هم آمده است،پس حرف حسابتان چیست؟ اگر صدایتان به جایی میرسد بروید سراغ نویسندگان آن کتاب، بنا رابر این بگذارید که چند هزار دانشجو درحال خواندن این مطلب باسند معتبرند.مگر چند درصد مردم این سخنرانی را با دقت گوش دادند که بخواهند پیگیری کنند؟ مردم خسته تر وگرسنه تر ودر راه مانده تر از اینها هستندکه دنبال حرفهای شما باشند لطفا اغتشاش وفتنه کری را کنار بگذارید .

    • باسلام
      در این که حرف رئیس جمهور غلط است شکی نیست.
      مردم او را برای خدمت اتنخاب کرده اند .حال چه لزومی دارد که این گونه شبهات را به خورد افکار عمومی بدهند؟ چه هدفی را پشت این سخنان پنهان کرده اند؟
      دولتمردان اگر هنری دارند آن را در مهار گرانی و تورم و رکود ورفع بیکاری جوانان و عملی کردن شعارهای انتخاباتیشان به نمایش بگذارند.
      جناب روحانی دشمنان این ملت به قدر کافی شبهه افکنی در عقائید انها می کنند دیگراز شما بعید است !
      واگر چنانچه به گفتۀ شما -داوری- این مطلب غلط در کتابهای دانشگاهی آمده خیلی بیجا کرده اند که این مطلب را آورده اند! واین ان حرف نادرست را درست نمی کند.

  6. خانم داوری تحلیل گر و… ملاعلی صحبت دیگر داوری کاملا صحت دارد که در کتاب اندیشه اسلامی چنین مطلبی آورده شده حال بستگی دارد خواننده چه برداشتی از آن داشته باشد. حال که نویسنده خواه بیجا کرده باشد خواه نه. ودیگران اینکه با توجه به اینکه( هر کسی از ظن خود شد یار من) هرکسی میتواند یک برداشت یا نتیجه ای در مورد مطلب آقای روحانی داشته باشد. بهتر است کار از ریشه درست شود حال اینکه بحث وگفتگو ی شما چند نفر انگشت شمار راه به جایی نمی برد وفریاد تان به جایی نمی رسد. پس برای یکدیگر خط ونشان نکشید. دعا کنید حکومت ما به دست صاحب واهلش بیفتند، همین وبس.

    • باسلام
      قابل توجه جناب هم وطن :
      ۱- این که این شبهه در کتاب دانشگاهی آمده است جای تاسف دارد و مطلب تازه ای نیست. وقتی که در دانشگاهها – هر چند انگشت شمار- هنوز اساتید بی دینی هستند که علیه دین وایمان جوانان سم پاشی می کنند و برخی متولیان امر خائنانه سر زیر برف (به عبارت بهتر پِهن) روشنفکری هر چه بیشتر فرو می برند!
      سرکار حتما می داند که مردم ما محب پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و اهل بیت ایشان علیهم السلام هستند و معتقد به عصمت این بزرگواران ، لذا این که گفته شده نویسنده بیجا کرده مطلب درستی است و اگر مزدور نباشد حتما درعقائدش نسبت به معصومین علیهم السلام ایراد اساسی هست.
      ۲- از صحبت دکتر روحانی غیر از زیر سوال بردن معصوم علیه السلام چه مطلب دیگری قابل برداشت است که آن جناب سعی دارد این حرف غلط را ماست مالی کند!؟
      ۳- ریشه کار در دست من و شماست!
      آیا مسئولین را کسی غیر از ما بر سر کار می آورد؟ لذا در ایام انتخابات باید حواسها را جمع تر کنیم .
      ۴- هر مسلمانی وظیفه دارد نهی از منکر کند و حداقل نهی از منکر نفرت قلبی است؛ وبعد از آن گفتن به زبان.
      در روایت وارد شده است که : کسی که امر به معروف و نهی از منکر نکند مرده ای است بین زندگان.(یعنی مردۀ متحرک)
      روشن است که امر به معروف و نهی ازمنکر هر جا اقتضای خودش را دارد و از جمله در فضای مجازی.
      ۵- دعای صرف کاری را درست نمی کند باید تکانی هم به خودمان بدهیم.جامعه را ما می سازیم و تا خودمان را اصلاح نکنیم جامعه اصلاح نمی شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.