ترجیح کالای خارجی به کالای داخلی چالشی که با فرهنگ سازی می توان از آن عبور کرد

امروز پیشینه ذهنی که در رابطه با ترجیح کالای خارجی به کالای داخلی ایجاد شده یک چالش است و ما نباید به داشته‌های خود کم اهمیت باشیم. در زمینه حمایت از کالای ایرانی باید فرهنگ‌سازی رسانه‌ای و همه جانبه در همه حوزه های تأثیر گذار از جمله مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی صورت گیرد، تولیدکنندگان نیز باید در حوزه رقابت کار را پیش ببرند.

به گزارش چشم برخوار؛ حسن محسنی* / در یک نگاه و بررسی می توان دریافت اقتصاد در جهان امروز به یک اهرم بسیار قوی و قدرتمند برای حرکت در جهت اهداف کشورها تبدیل شده است، به نحوی که می توان بسیار موثر تر و اثربخش تر از مسائل دیگر در جهان امروز به این مسئله توجه کرد.
این مهم تا به آنجا روشن و مبرهن است که به عقیده بسیاری از کارشناسان قدرت اقتصادی می تواند قوی تر از قدرت سیاسی و حتی نظامی باشد و رفته رفته قدرت سیاسی و نظامی جای خود را به قدرت اقتصادی می دهد که در این میان کشور های استعماری به اهمیت این قضیه یی برده و در صدد برآمده اند که با استفاده از این اهرم فشار، اهداف خود را پیش ببرند. مخصوصا که امروز اقتصاد جهانی به صورت اقتصاد نوین در آمده و کشور های استعماری، ساز و کار این اقتصاد را به خوبی می دانند و خود را مجهز به علم اقتصاد کرده اند.
روند نامگذاری سال های شمسی در سال های اخیر و به خصوص از سال ۱۳۸۸تا سال ۱۳۹۶ توسط مقام معظم رهبری، نشان می‌دهد مهم‌ترین دغدغه ایشان در حوزه مسائل کلان کشور و البته مهمترین مسأله کشور در سال‌های مذکور، مسأله اقتصاد است و جالب اینجاست که ذیل مسائل اقتصادی نیز اهمیت حمایت از «کالای ایرانی» به ‌قدری زیاد است که با وجود اینکه شعار سال ۱۳۹۱ «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شد، ایشان سال ۱۳۹۷ را نیز در همین راستا برگزیدند و بر این مهم تاکید ورزیده‌اند.
خرید کالای ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی در شرایط اقتصادی که کشور ما در آن به سر می برد یک امر کاملا عقلانی است که مقام معظم رهبری بارها بر روی آن تاکید کرده اند اما متاسفانه مورد غفلت واقع شده و ما شاهد جولان کالاهای وارداتی به خصوص اجناس درجه چندم در بازار های داخلی هستیم؛ در حالی که کالاهای مشابه داخلی مورد استقبال خریداران قرار نمی گیرد و کشور با مشکلاتی همچون بیکاری مواجه می شود.

نکته جالب تر آن که این روزها حتی بسیاری از تولیدات داخلی با نام و نشان کالاهای خارجی در بازار عرضه شده و برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که تولید داخلی مایه مباهات است برای تولید کننده و فروشنده داخلی، جنس ایرانی مایه مباهات نیست.
واقعیت آن است که چه بخواهیم و چه نخواهیم گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است که برای اصلاح این عادت ناپسند باید دست به دست هم دهیم و از راه های درست وارد عمل شویم تا تحقق کامل اهداف «حمایت از کالای ایرانی» و «جهاد اقتصادی» را شاهد باشیم.

برای رسیدن به جایی که کالای ایرانی مورد استقبال مردم واقع شود دو راهکارعمده و اساسی وجود دارد:
اولین اقدام اساسی این می تواند باشد که دولت خرید محصولات خارجی توسط دستگاه های تابعه خود و کلیه دستگاه هایی که به نوعی بودجه خود را از دولت دریافت می کنند را ممنوع اعلام کند که این کار پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع نخبگان کشور تا حدودی اجرایی شد و هیئت دولت خرید هرگونه کالای خارجی را که مشابه آن در داخل تولید می شود، ممنوع اعلام کرد که این اقدام مثبت دولت گامی بلند برای حمایت از تولید داخل و توجه به محصولات ایرانی است، البته باید منتظر ماند و مشاهده کرد که سازمان های دولتی و تابعه تا چه اندازه به این مصوبه پایبند اند و به آن عمل می کنند و حوزه های نظارتی تا چه میزان بر این مهم نظارت لازم را اعمال خواهند کرد.
دومین گام در این زمینه فرهنگ سازی در میان اقشار جامعه است. اگر می خواهیم مردم به خرید کالای خارجی عادت نکنند، باید از کالای ایرانی به طور بی شائبه و همه جانبه حمایت کنیم چرا که حمایت از تولیدات داخلی پاسداری ازابتکار و خلاقیت ایرانی و اقتصاد ملی است؛ بنابراین ابتدا دولت باید خود را از خرید کالای خارجی و ارجح قرار دادن آن بر تولیدات داخلی مبرا کند و از طرف دیگر باید با رسیدگی به موضوع مشکلات تولید کنندگان و معیشت کارگران زمینه های لازم برای تولید کالای ایرانی با کیفیت را فراهم کنند. برای افزایش اشتغال و مبارزه با فقر و بیکاری دولت وظیفه سنگین حمایت از تولید داخلی را برعهده دارد و باید از تمامی امکانات مادی و معنوی که در اختیار دارد برای توسعه هر چه بیشتر تولید بهره گیرد و مردم با شناخت کافی از خصوصیات کالاها، بهترین یاری دهندگان خواهند بود.

نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و رشد و توسعه اقبال عمومی به تولیدات داخلی زمانی مناسب است که اعتماد مردم به کالای ایرانی جلب شود، چرا که کالاهای ایرانی قابل رقابت با بسیاری از کالاهای مشابه خارجی است اما رسانه‌ها در تعامل با کارشناسان اقتصادی و متولیان دولتی و خصوصی اقتصاد باید علل موفق نبودن‌مان در این عرصه را مورد واکاوی دقیق قرار دهند.

برای حمایت از کالای ایرانی باید اجماع همگانی به وجود آید تا تولید کنندگان به سمت تولید کالای با کیفیت و به دنبال آن مصرف کنندگان و شهروندان ایرانی نیز به سمت خرید کالای با کیفیت ایرانی تشویق و ترغیب شوند.

تجربه های تاریخی بسیاری از کشورهای دور و نزدیک می تواند الگوی مثبتی برای ایرانیانی باشد که هدف آنان اعتلای ایران است. یادمان نرفته است که رهبر فقید هندوستان «ماهاتما گاندی» با تحریم کالاهای انگلیسی چگونه توانست استعمار پیر را به زانو درآورده و کشورش را از چنگال انگلیسی ها نجات دهد و یا در جریان جنبش تنباکو فتوی عالم شیعه «میرزای شیرازی» چگونه مؤثر افتاد و با صدور این فتوا، مردم از همه اصناف و حتی اقلیت‌های مذهبی مبارزه سیاسی علیه این قرارداد را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان‌ها را شکسته و توتون و تنباکو را به آتش کشیدند و به دنبال آن امتیاز انحصاری واگذاری تنباکو از کمپانی رژی لغو شد.
از منظر روانی باید استفاده از کالای ایرانی در جامعه نهادینه شود چون کالای ایرانی می‌تواند با مشابه خارجی آن رقابت کند، بنا بر این اگر برنامه‌ریزان و متولیان اقتصادی نتوانند اعتماد مردم نسبت به کالای ایرانی یا به عبارت بهتر ذائقه جامعه را به مصرف کالای داخلی معطوف کنند، حتی با وجود رفع موانع کسب و کار باز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاران برای حمایت از تولید داخلی به وجود نمی‌آید و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند نقش واسطه بین تولید کنندگان خارجی و مصرف کنندگان ایرانی را بازی کرده و سود بی‌دردسری نصیب خود کنند.
امروز پیشینه ذهنی که در رابطه با ترجیح کالای خارجی به کالای داخلی ایجاد شده یک چالش است و ما نباید به داشته‌های خود کم اهمیت باشیم. در زمینه حمایت از کالای ایرانی باید فرهنگ‌سازی رسانه‌ای و همه جانبه در همه حوزه های تأثیر گذار از جمله مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی صورت گیرد، تولیدکنندگان نیز باید در حوزه رقابت کار را پیش ببرند. تولیدکنندگان باید به کیفیت، قیمت و پایداری محصول توجه کنند و به یک سود مقطعی قانع نشوند.
کوتاه سخن آنکه برای تحقق این مهم و عبور از مشکلات و چالش هایی که در حوزه اقتصادی؛ کشورهای استعماری در به وجود آوردن آن نقش دارند و از طرفی برای توسعه و رونق کسب و کار، اشتغال و رشد و پویایی اقتصاد ملی از مهمترین راهکارها، جلب اعتماد عمومی نسبت به محصولات بومی و تولیدات داخلی است.
حمایت همه جانبه از طرف دستگاه های اجرایی و عموم مردم از دسترنج تولیدکنندگان داخلی می تواند گام بلندی برای حرکت به سمت استقلال و سازندگی و رسیدن به افق های روشن و فردایی بهتر برای ایران و ایرانی باشد.
با امید به رسیدن به چنین فردایی…
*مدرس دانشگاه
انتهای پیام /

6 دیدگاه برای “ترجیح کالای خارجی به کالای داخلی چالشی که با فرهنگ سازی می توان از آن عبور کرد
  1. بسیار بسیار جالب بود . به شرط اینکه دولت بتواند قوی ومدام با وارد کنندگان اجناس خارجی برخورد وجلوگیری کند .وتولید کنندهای داخلی هم اجناس را با کیفیت بال تولید کنند .

  2. سید جعفر زین العابدین ۱۳۹۷/۰۳/۰۶ در ۸:۴۰ ق.ظ - پاسخ

    باسلام وخداقوت وقبولی طاعات وعبادات. ترجیح کالای خارجی به کالای داخلی خیلی جالب بود .وشرط آن این است که از کالای ایرانی حمایت کنیم .

  3. مطلب خیلی خوب وقابل تاملی است.برای حمایت از دسترنج ایرانی بایددست واسطه ها ورانت خواران را قطع کرد.همان هایی که به راحتی کالای دست چندم واردمی کنند.

  4. سلام… ای کاش همه ی ایرانیان در هر جایگاهی هستند کمی انصاف داشته باشند و با اعتقاد به آخرت کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار نکنند که اینقدر گرانی به مردم فشار آورد ..این مطلب اگر مردم به آن عمل کنند بسیار خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.