امام حسن عسگری علیه السلام نمازخواندن، انگشتر دست راست کردن، زیارت اربعین، سجده بر خاک کردن و بلند گفتم بسم الله الرحمن الرحیم در نماز را از پنج ویژگی ظاهری شیعه برشمردند.

به گزارش چشم برخوار؛حجة الاسلام و المسلمین نجفی، امام جمعه موقت شهر دولت آباد برخوار، در نمازجمعه دولت آباد پس از دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی، به بیان ویژگی های فرد شیعه پرداخت و اظهار کرد: حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، پنج شاخصه را برای ویژگی‌های ظاهری فرد مومن (شیعه) برشمرده‌اند، که به آنها اشاره می کنم.

امام حسن عسكری عليه السلام فرمود: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏؛ مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه 51 ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين، انگشتر عقیق در دست راست كردن، در سجده پيشانی بر خاك نهادن و «بسم الله الرحمن الرحيم» را (در نماز) بلند گفتن.»

1.خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روز
اولین نشانه شیعه ارتباط با خداست که مظهر این ارتباط با خدا نماز است. امام صادق علیه السلام فرمودند؛ « إِمْتَحِنُوا شِیْعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِیْتِ الصَّلاةِ؛ شیعیانِ ما را به اوقات نماز امتحان کنید که چگونه به آن اهمیّت می‌دهند. » مردم را به نماز اوّل وقت امتحان کنید، آیا به اوقات نماز اهمیّت می‌دهند؟ در هنگام کار آیا کار را عقب می‌اندازند یا نماز را؟ بعضی نماز را برای زمان بی‌کاری می‌دانند در حالی که گفته شده: شیعه واقعی به نماز اوّل وقت اهمیّت می‌دهد.

2. زیارت اربعین
زیارت اربعین ولایت پذیری شیعه را نشان می دهد. رهبر معظم انقلاب می فرماید: « درسی که اربعین به ما می دهد این است که باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه بداریم.» الحمدالله اربعین امام حسین علیه السلام چند سالی هست که پر شورتر برگزار می گردد و امام حسین علیه السلام به دنیا معرفی می شود. امام حسین علیه السلام همراه می خواهد، همدرد نمی خواهد. خیلی ها با امام حسین علیه السلام همدرد بودند ولی همراه نشدند. امام حسین علیه السلام همراه می خواهد، ما باید خود را برای همراهی فرزندش حضرت مهدی (عج)، آماده بکنیم که انشاء الله راه او را ادامه بدهیم.

3. انگشتر به دست راست کردن
انکشتر در دست راست کردن از نشانه های شیعه هست. مخالفین ما انگشتر در دست چپ می کنند چون در جنگ صفین عمرو عاص، ابو موسی اشعری را فریب داد. ابو موسی عشعری بالای منبر رفت و گفت: من علی را از خلافت خلع کردم هم چنان که این انگشتر را از انگشت بیرون آوردم. این را گفت و از منبر پایین آمد. عَمروعاص حرکت کرد و بر منبر نشست و گفت: سخنان ابوموسی را شنیدید که علی را از خلافت خلع کرد و من نیز او را از خلافت خلع می کنم هم چنان که ابوموسی کرد و انگشترش را از دست راست بیرون آورد و سپس انگشترش را به دست چپ کرد و گفت: معاویه را به خلافت نصب می کنم هم چنان که انگشترم را در انگشت کردم. معاویه هم همیشه انگشتر خود را در دست چپ می کرد. این مطلب می خواهد این را به ما بگوید که مواظب باشید که با دشمن همراهی نکنید و در برابر آنها همرنگ نشوید و بعبارتی دیگر مواظب باشید که در زمین دشمن بازی نکنید. امروزه دشمن دنبال سوژه می گردد که از آن استفاده بکند، مثل وقایع اخیر در لردگان.
حجة الاسلام و المسلمین نجفی افزود: برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن چند راه وجود دارد؛
اول اینکه باید مواظب باشیم که دشمن از تجمعات ما سوء استفاده نکند و بعبارتی از آب گل آلود ماهی نگیرد. نمی گویم که نسبت به مطالبات خود بی خیال شوید، بلکه پی گیر خواسته های خود باشید
ولی مواظب باشید که از این تجمعات و مطالبات شما، دشمن به سود خود استفاده نکند. دوّم اینکه ضمن تشکر از زحمات مسئولین شهرمان از آنها درخواست می کنیم، قبل از اینکه مردم بخواهند بیایند و مطالباتشان را بیان کنند، خودشان در بین مردم بروند و به اجتماعات مردمی مانند محافل دینی و مساجد بروند و با مردم حرف بزنند، چون بیشتر معترضین که در تجمعات شرکت می کنند، تجمعشان بخاطر بی توجهی مسئولین نسبت به آنهاست. پس بروید در بین مردم و اجازه ندهید که کار به جایی برسد که مردم بخاطر مطالبات مختلف در جایی تجمع بکنند و دشمن هم از این تجمعات سوء استفاده بکند. سوّم این که در برگزاری مراسمات دینی و عزاداریها مواظب باشیم که قداستها را نشکنیم. شنیده شده است که در بعضی از مکانها مراسمهای شبیه خوانی و غیره با آلات موسیقی برگزار شده است. دشمن منتظر این است که قداستها کم کم شکسته شود و بعد اصل مسئله را از بین ببرند.

4. پیشانی را در سجده بر خاک نهادن
از شاخصه های شیعه این است که سر بر روی مهر می گذارد. وقتی می خواهیم سجده بکنیم نباید بر روی چیزهائی که مظهر دنیاست سجده بکنیم، پوشیدنیها و خوردنیها مظهر دنیاست. اگر جایی که نماز می خوانید بر روی زمین است احتیاجی به مهر نیست، چون بر روی زمین است، ولی اگر بر روی زمین نبود و مثلاً بر روی فرش بود، باید فرش را کنار بگذار و اگر نمی شود فرش را کنار گذاشت، باید زمین را روی فرش قرار دهیم. در واقع وقتی ما مهر را روی فرش می گذاریم یعنی اینکه ما یک تکه از زمین را روی فرش می گذاریم. البته فرموده اند: بهترین خاکی که انسان روی آن سجده بکند، مهر کربلای امام حسین علیه السلام می باشد.

5. بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز
در هنگام نماز خواندن باید “بسم الله الرحمن الرحیم ”‌ بلند گفته شود. بلند گفتن و آشکار کردن “بسم الله الرحمن الرحیم ”‌ بسیار سفارش شده است. در حدیثی ازعلی(ع) آمده که حضرت محمد (ص) فرمود:هر کاری از کارهای مهم اگر با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع نشود ابترمی ماند. ابتریعنی چیزی که آخرش بریده و ناقص باشد و نتیجه ندهد.علی(ع) پس از نقل این حدیث اضافه فرمود: انسان هر کاری راکه می خواهد انجام دهد باید «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوید یعنی با نام خدا این کار را شروع می کنم و هر عملی که با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع شود با برکت است.

خطیب موقت جمعه در پایان بمناسبت نزدیک شدن به اربعین امام حسین علیه السلام به نقل داستان جابر بن عبدالله انصاری پرداخت و خاطرنشان کرد: جابربن عبدالله انصاری به همراه شاگردش عطیه عوفی نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که پس از واقعة عاشورای سال 61 هجری از مدینه رهسپار عراق شدند و روز بیستم صفر به کربلا رسیدند. چند روز پس از رسیدن خبر شهادت امام، جابر انصاری بارِ سفر به سوی کربلا بست. «عطیفه عوفی» شاگردش او را در این سفر همراهی می کرد. عطيّه عوفى مى گويد: همراه با جابر بن عبدالله انصارى براى زيارت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرديم؛ وقتى به كربلا رسيديم، جابر وارد رودخانه فرات شد و غسل (زيارت) كرد؛ آنگاه لنگى بر كمر بست و حوله اى بر دوش انداخت (همانند لباس محرم) و سپس خود را خوشبو نمود و به سمت قبر امام حسين(عليه السلام) حركت كرد. به هنگام حركت همواره ذكر مى گفت، تا آنكه به قبر نزديك شديم. در آن هنگام به من گفت: دستم را روى قبر بگذار. هنگامى كه دستش را روى قبر گذاشتم، جابر بيهوش بر روى قبر افتاد. من آب به صورت جابر پاشيدم تا به هوش آمد. آنگاه سه بار صدا زد «يا حسين» و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟ سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟
حجة الاسلام نجفی امام جمعه موقت در خطبه دوم فرمود: امام حسین (ع) همدرد نمی خواهد، همراه می خواهد.

انتهای پیام /