ماه رمضان نه تنها دارای فواید معنوی است بلکه اگر «تعادل و تنوع در برنامه غذایی» در این ماه رعایت شود، از لحاظ سلامت جسمی نیز بسیار ارزشمند است.

به گزارش چشم برخوار، مجید کمالی، کارشناس ارشد تغذیه / معده مركز و خانه هر دردى است و اجتناب از (غذاهاى نامناسب و پرخورى) اساس و رأس هر داروى شفا بخش است. پيامبر اعظم(ص)

اسلام برای سلامتی اهمیت ویژه ای قائل است و از آن در روایت ها به عنوان «بزرگترين نعمت» ياد شده است.

این ماه نه تنها دارای فواید معنوی است بلکه اگر «تعادل و تنوع در برنامه غذایی» در این ماه رعایت شود، از لحاظ سلامت جسمی نیز بسیار ارزشمند است. تعادل به معنی مصرف کافی همه گروه های غذایی و تنوع به معنی استفاده از همه گروه های غذایی شامل نان و غلات، میوه ها، سبزی ها، لبنیات، گروه گوشت و چربی ها است.

در ساعاتی که فرد روزه است، بدن از ذخایر کربوهیدرات و سپس چربی خود برای تأمین انرژی استفاده می کند. بنابراین در اغلب بيماري هایي كه عادات غذايي غلط، چاقي، اضافه وزن، مشکلات چربی و غیره در بروز آنها دخالت دارند، روزه داري مفيد است. اما بخاطر طولانی تر شدن روز و کوتاهی زمان بین افطار تا سحر باید دقت زیادی به تغذیه فرد شود چرا که در غیر این صورت نه تنها فرد از بهره سلامتی جسمانی روزه بهره مند نمی شود، بلکه امکان مشکلاتی مثل ناراحتی های گوارشی و ضعف بیش از حد در طی روز، تحلیل عضلانی و حتی در برخی موارد افزایش وزن برای فرد وجود دارد. تشنگی و گرسنگی جزء ماهیت روزه است اما اگر بیش از اندازه در گیر این مشکلات هستید یکی از مهمترین دلایل آن می تواند تغذیه غلط باشد.

سعی کنید شروع افطار را با یک نوشیدنی مثل یک لیوان شیر ولرم و خرما یا عسل شروع کنید. بعد از آن می توانید با غذاهایی شبیه وعده صبحانه مثلاً نان سبوس دار و پنیر و گردو ادامه دهید. اگر تمایل به مصرف غذایی مثل وعده شام داشتید حداقل حدود نیم ساعت بعد از افطار میل فرمائید. توجه داشته باشید چه در زمان افطار و چه زمان سحر آهسته غذا خوردن بسیار مهم است. عدم رعایت این موضوع به علاوه مصرف حجم بسیار زیاد غذا در یک زمان، خوابیدن بلافاصله پس از مصرف غذا بخصوص در وعده سحر و مصرف مایعات در بین غذا علت بسیاری از گلایه های افراد از ناراحتی های گوارشی از جمله ناراحتی های مربوط به معده می باشد.

مصرف سس مايونز، خامه، سوسيس و كالباس، نوشيدن نوشابه های گازدار، نوشيدن چای و قهوه و کاکائوی فراوان و غليظ، مصرف غذاهای سرخ کرده و کبابی بخصوص در وعده سحر، مصرف ادويه فراوان(مثل نمک)، مصرف شیرینی جات زیاد(بخصوص زولبیا و بامیه) و غذاهای پر چرب و یا مصرف بالای گوشت بویژه در وعده سحر علاوه بر ناراحتی های دستگاه گوارش، سبب تشنگی بیشتر در طی روز می شود.

نکته بسیار مهم در مدت زمان بین افطار تا سحر مصرف کافی مایعات است. هرگز حس تشنگی را معیار مصرف مایعات قرار ندهید. این موضوع بخصوص برای سالمندان حائز اهمیت است چرا که در آنها حس تشنگی کاهش می یابد. حدود 8 تا 12 لیوان مایعات باید فرد دریافت کند که از این میزان حداقل نصف آن باید آب باشد. این میزان را به تدریج بین فاصله افطار تا سحر مصرف کنید و میزان زیادی از آن را به سحر موکول نکنید. مصرف مایعات بخصوص در مورد افرادی که در معرض خطر سنگ های کلیه می باشند اهمیت بیشتری دارد. نکته بسیار مهم دیگر مصرف 2 تا 4 واحد میوه (1 واحد میوه می تواند شامل: یک چهارم طالبی متوسط یا یک برش متوسط هندوانه، یا 1 عدد موز متوسط)، 3 تا 5 واحد سبزی (1 واحد سبزی می تواند شامل: 1 لیوان سبزیجات خام برگدار مثل کاهو، یا 1 عدد گوجه فرنگی و یا 1 بشقاب کوچک سبزی خوردن) برای تأمین مواد مغذی بدن، افزایش قدرت ایمنی بدن، جلوگیری از مشکلات گوارشی مثل یبوست، تأمین مایعات بدن و سلامتی کلیه ارگان های بدن ضروری است.

همچنین هر فرد باید 2 تا 3 واحد از لبنیات کم چرب استفاده کند که بخصوص برای کودکان و نوجوانان و نیز خانم های باردار و شیرده اهمیت بیشتری دارد. برای کاهش تشنگی در طی روز، در وعده سحری از سبزیجاتی مثل کاهو که حاوی درصد بالایی آب است و نیز 1 واحد میوه آبدار استفاده شود.

سعی کنید سس مایونز مصرف نکنید(برای تهیه سس می توانید از مخلوط ماست، آبلیمو و کمی ادویه جات مختلف استفاده کنید). به علاوه موادی مثل خاکشیر و تخم شربتی در سحر، با ذخیره کردن آب در خود و آزاد کردن تدریجی آن در طی روز می توانند به کاهش تشنگی کمک کنند. دقت کنید بسیار کم خوری و پر خوری هر دو به سلامت فرد لطمه می زنند.

با اين حال، در برخی موارد روزه داری می تواند در برخی افراد بيمار موجب نگرانی شود که به همين دليل لازم است اين افراد برای اطمينان از بی خطر بودن روزه گرفتن، با پزشک خود مشورت کنند.

he3644 (1)