عضو مجلس خبرگان رهبری:

اولین تاکید دین بر روی تحصیل حلال است/ از دنیا استفاده کنید اما دل به آن نبندید

آیت الله مهدوی با اشاره به اینکه دین آمده به ما هوشیاری بدهد که از این طرف از این دنیا مواظبت کنیم از طرفی هم فریب آن را نخوریم، افزودند: متاع دنیا، غرور است.

به گزارش خبرماه، آیت الله مهدوی در جمع مردم برخوار در عزاداری فاطمیه در بیت آیت الله ناصری واقع در شهر دولت آباد گفت: آیه ۶۴ عنکبوت یک ظاهر و یک باطن را برای حیات دنیا ذکر می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کردند: همین ظاهر و باطن دنیا یک امتحان بزرگی برای ما است، ظاهر حیات دنیا، چسبندگی دارد، فریب و اتصال دارد که آیات مختلف در این خصوص صحبت کرده اند.

ایشان با اشاره به اینکه دین آمده به ما هوشیاری بدهد که از این طرف از این دنیا مواظبت کنیم از طرفی هم فریب آن را نخوریم، افزودند: متاع دنیا، غرور است.
این مقام مسئول در خصوص تفاوت لهو با لعب، خاطرنشان کردند: لهو آن چیزی است که ما را از مقصد مهم تر باز می دارد، خود آن فایده دارد اما ما را از مسائل مهم تر غافل می کند و لعب، به بازی می گویند که عاقل آن را مقصد زندگی خود قرار نمی دهد چون بی فایده است که آیه فوق، دنیا را لهب و لعب برمی شمرد.
آیت الله مهدوی ادامه دادند: باطن دنیا، آخرت است و ظاهر حیات دنیا جذابیت دارد و لهو است، چراکه بصر خیره می شود، بصیرت کور می شود، چشم می بیند و سرانجام چشم دل از واقع غافل می شود.
امام جمعه موقت اصفهان به ارائه راهکار پرداخته و اظهار کردند: انسان جسم دارد، جسم محتاج به دنیا است، جسم نیاز به غذا دارد، می شود غذا نخورد؟ نیاز به خواب، خوراک، پوشاک، شستشو، تفریح، مسکن، ازدواج و… دارد اما ملائکه به دلیل نداشتن جسم، به هیچ یک از این ها نیاز ندارند بنا بر این ما ناچاریم از دنیا استفاده کنیم که در این خصوص، دین چند دستور دارد: حلال به دست بیاور و به حق خودت راضی باش.
ایشان با بیان اینکه اولیاء خدا روی رزق حلال بسیار حساس اند و اولین چیزی که دین روی آن بسیار تاکید دارد، تحصیل حلال است، افزودند: امام صادق علیه السلام در این خصوص فرموده اند: کسب حلال از ضربه زدن در میدان جنگ سخت تر است، همانطورکه در روایات آمده است: اجحاف (زیاده روی) نکن چون یک لقمه حرام تا چهل روز مانع استجابت دعا می شود.
آیت الله مهدوی دومین دستور دین را این چنین بیان کردند: دستور بعدی در مصرف است، اسراف و تبذیر ممنوع، به جای آن قناعت و کفاف را به کار ببرید، کفاف، حد وسط در حدی که کافی است را می گویند اما قناعت، به مقدار کمتر از حد کفاف گفته می شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: در این خصوص من باب نمونه باید گفت که اضافه آب را دور نریزید چون اسراف است یا اینکه چند روایت داریم که دور انداختن هسته میوه ها نیز اسراف است باید هسته را بکارید تا درخت شود (تا وقتی که به مانع برخورد نکرده اید).
امام جمعه موقت اصفهان گفتند: سومین چیزی که دین از ظاهر دنیا به ما گفته است، انقطاع عن الدنیا است یعنی همانطور که در حال استفاده از دنیا هستید، به دنیا دل نبندید؛ چراکه خوش آن چیزی است که بماند مانند لذت معنوی.
ایشان تصریح کردند: انقطاع از دنیا مربوط به جسم نیست بلکه مربوط به دل است یعنی بی تفاوتی نسبت به دنیا، یعنی اینکه دنیا را هدف خود قرار ندادن، چون ما برای آخرت خلق شده ایم.
این مقام مسئول اظهار کردند: مرده سه گونه از دنیا استفاده می کنند: کسانی که وقتی سراغ دنیا می روند، هم دلشان می رود هم جسمشان، کسانی که دقیقا بالعکس دسته اول عمل می کنند یعنی هر دو را از دست می دهند،  از دنیا دل می کنند و عزلت می کنند و به بیایان و،.. می روند یعنی جسم را جدا می کنند تا دلشان هم جدا شود، در صورتی که خداوند می گوید از دنیا استفاده کنید اما وصل به دنیا نشوید. «یا ایهاالذین ….. اذ ثاقلتم الی الارض ارضیتم» توبه/۳۸، دنیا باتلاق است، چسبندگی دارد «من الحیات الدنیا».

آیت الله مهدوی عنوان کردند: دین نمی گوید استفاده نکنید، می گوید دل نبندید تا به خدا دل ببندید؛ چراکه هر انقطاعی اتصالی دارد.

ایشان با تاکید بر اینکه ززنگ آنهایی اند که دل به دنیا نمی بندند تا بتوانند دل به حجت الهی ببندند، خاطرنشان کردند: انقطاع یعنی با دنیا خط موازی باشید و بالاتر از انقطاع، بغض است؛ یعنی شما و دنیا پشتتان به هم باشد.

آیت الله مهدوی در پایان تاکید کردند: بندگی و خدمت خالصانه و بدون چشم کنید؛ چرا که اسوه ما؛ حضرت زهرا (س)، مصداق بزرگ انقطاع دنیا هستند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.